ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

از دخالت در انتصابات تا جرم‌انگاری حجاب در دیدار صمیمانه دانشجویان با آیت‌الله علم‌الهدی | امام جمعه مشهد: دلبستگی‌نداشتن فرهیختگان به ملت، بزرگ‌ترین آسیب یک کشور است

  • کد خبر: ۱۹۹۰۸۰
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
از دخالت در انتصابات تا جرم‌انگاری حجاب در دیدار صمیمانه دانشجویان با آیت‌الله علم‌الهدی | امام جمعه مشهد: دلبستگی‌نداشتن فرهیختگان به ملت، بزرگ‌ترین آسیب یک کشور است
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این بزرگ‌ترین ضرر برای یک ملت است که فرهیخته داشته باشد، اما فرهیختگان نسبت به کشور و ملت خود دلبستگی نداشته باشند؛ خصوصاً در رشته‌های تخصصی شما که قرار است تسکین بر همه آلام و درد‌های مردم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار صمیمانه با دانشجویان، اساتید و تشکل‎های دانشگاه علوم پزشکی مشهد که جمعه‌شب به میزبانی اتاق جلسات مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، روز دانشجو را روز مظلومیت توأم با اقتدار و مجاهدت قشر فداکار دانشجو و سرآغازی برای یک جنبش ضداستکباری برای نجات کشور دانست و اظهار کرد: جریان ۱۶ آذر دو خصوصیت مهم دارد؛ یکی از آن‎ها شروع جنبش عظیم استکبارستیزانه در قشر عزیز و شریف دانشجویان است و خصوصیت دوم آن نیز به این است که ماهیت و چهره واقعی سلطه استکبار در ایران برای تاریخ و همه مردم روشن شد. از این بابت است که می‌گوییم این روز به عامل مهمی برای دشمن‌شناسی تبدیل شد تا بدانیم چنگال نجس استکبار تا چه حد می‌تواند بر منافع یک ملت سایه بیندازد.

وی افزود: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نشان داد اگر قرار باشد در برابر این استکبار، جبهه واحدی شکل بگیرد، باید به سرخط و رهبری جریان علمی یک کشور تبدیل شود. مسئولیت این تقابل حق علیه باطل نیز برعهده عزیزترین و روشنفکرترین اقشار جامعه یعنی دانشگاهیان و دانشجویان است.

۱۶ آذر، انعکاس ماهیت پلید استکبار

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن تبیین جزئیات واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خاطرنشان کرد: در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، کودتای آمریکایی در این کشور، دولت ملی و مردمی را ساقط کرد و بر همه عرصه‌های زندگی اجتماعی مردم مسلط شد. چند ماه بعد از این هم درحالی که مردم گرفتار چنگال دشمنان دژخیم وطن بودند و دلسوزان ایران یا در سیاهی سلول‌های ساواک جهنمی گرفتار و یا بر دار آویخته شده بودند، رئیس‌جمهور پلید آمریکا قصد کرد به ایران بیاید تا دکترای افتخاری خود را از دانشگاه تهران دریافت کند، اما قیام دانشجویان آزاده ایرانی ختم به یک جنایت عظیم شد و حکومت طاغوت وقت ترجیح داد در دفاع از منافع آمریکا در کشور، سه جوان مظلوم، اما مقتدر را پیش پای رئیس‌جمهور خبیث این کشور قربانی کند.

وی ادامه داد: نتیجه ربع قرن استیلای آمریکایی‌ها پس از کودتای ۲۸ مرداد و واقعه ۱۶ آذر جز سیاهی، تباهی و نکبت نبود. این بخش از تاریخ ایران عزیز ما آمیخته با تحقیر و خواری است، زیرا در طول این سال‌ها، نتیجه استکبار آمریکا در ایران به جایی رسید که یک زن مست آمریکایی با خودروی خود، پنج جوان ایرانی را در خیابان پاسداران یا همان سلطنت‎آباد سابق به قتل برساند و پس از انتشار خبر در روزنامه کیهان، عوامل روزنامه را هم وادار به عذرخواهی و اقرار به تقصیر کند.

جنایت آمریکایی، تصویری آشنا برای ایرانی‌هاست

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: این همان تصویر جنایتکار و گستاخ آمریکاست. این تصویر را امروز هم می‌بینیم. اینکه پنج هزار کودک را به فجیع‌ترین شکل ممکن به شهادت برسند و در کمال وقاحت، رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کند که اسرائیل حق دارد از خود این‌گونه دفاع کند. البته این فضاحت برای ما ایرانی‌ها آشناست. این در امتداد همان نفرتی است که ما از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نسبت به آن‌ها پیدا کردیم و اکنون به بیش از ۶۰ کشور جهان تسری یافته و باعث شده میلیون‌ها انسان به خیابان بریزند و نفرت از آمریکا را فریاد بزنند.

دیدار صمیمانه آیت‌الله علم‌الهدی با دانشجویان | از دخالت در انتصابات تا جرم‌انگاری حجاب | امام جمعه مشهد: دلبستگی‌نداشتن فرهیختگان به ملت، بزرگ‌ترین آسیب یک کشور است

پاسخ به یک سؤال درباره مهاجرت نخبگان

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص ضرورت جلوگیری از مهاجرت نخبگان دانشگاهی تأکید کرد: عزیزان من، علم و دانش خوب است و راه ملت را در مسیر پیشرفت باز می‌کند، اما علم و دانشی که همراه با دین و باور نباشد، کارش به جایی می‌رسد که دانشمند سال‌ها بر بستر امکانات یک کشور و یک ملت رشد کند، اما وقتی به اوج بلوغ علمی رسید، راهی کشور‌های بیگانه شود تا دانش خود را فقط به خاطر پول بیشتر به آن‌ها عرضه کند. این بزرگ‌ترین ضرر برای یک ملت است که فرهیخته داشته باشد، اما فرهیختگان نسبت به کشور و ملت خود دلبستگی نداشته باشند؛ خصوصاً در رشته‌های تخصصی شما که قرار است تسکین بر همه آلام و درد‌های مردم باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برادر جوان من، خواهر جوان من، عزیز من، باید انگیزه مهاجرت را پیش از هر چیز در فرد مهاجر جستجو کنید. درست است که فرهیخته ما باید از کیفیت زندگانی مطلوبی برخوردار باشد، اما وقتی هدف درآمد کلان باشد، این دیگر انگیزه مقدس و متعالی نیست. معنای این کلام چیست؟ یعنی وضع ما در این کشور به جایی رسیده که حتی دانشمندان ما از کفاف و عفاف خود ناامید هستند؟ یا نه، بحث این است که فرد به دنبال درآمد‌های آن‌چنانی است و، چون این وضع در کشور تأمین نمی‌شود، راه به کشور اجنبی پیدا می‌کند؟

وی گفت: در کشوری که آقا و خانم تحصیل‎کرده ما راهی دورافتاده‌ترین روستا‌های کشور می‌شود تا درمان تخصصی و درجه‌یک خود را به یک روستایی محروم از امکانات برساند و حق تحصیل خود را برآورده کند، در مقابل، عناصری هم هستند که سال‌ها از امکانات کشور استفاده کرده و به درجه نخبگانی رسیده، اما فقط به این دلیل که در فلان کشور همسایه امکانات بیشتری می‌دهند، چشم بر رنج ملت خود می‌بندد تا خودروی لوکس‌تر سوار شود و در خانه وسیع‌تر زندگی کند. شما این انگیزه برای مهاجرت را تقدیس می‌کنید؟ به نظر شما، یک دولت یا یک حاکمیت برای حفظ این افراد باید چه‌کار کند؟ یعنی بیاید به قیمت تقویت اختلاف طبقاتی و محروم ماندن بسیاری از مردم از حداقل امکانات، تمنا‌های نفسانی و میل فرد به کسب بی‌حد و حساب مال را تأمین کند تا فقط او از کشور نرود؟

قبول ندارم حجاب در ایران اجباری است

امام‌جمعه مشهد در پاسخ به سؤال یکی دیگر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که حجاب را عامل اصلی مهاجرت دانست، اظهار کرد: در برآورد و نظرسنجی که اخیراً انجام شده، حجاب از دید بخش قابل‌توجهی از مردم ما به‌عنوان یک فضیلت شناخته می‌شود؛ حتی آن‌هایی که پایبند به حجاب نبوده‌اند. در این شرایط، به نظر شما حکومت باید از حقیقت و واقعیتی که بخش اعظم جامعه ما آن را فضیلت می‌دانند، عدول کند تا فقط یک نفر مهاجرت نکند؟

وی افزود: ببینید عزیزان من، ما حجاب اجباری نداریم. بنده این را قبول ندارم که حجاب در ایران اجباری است. این فضیلتی است که باید برای مردم تبیین شود و نیاز به کار فرهنگی دارد. اصلاً نباید حجاب با زور به مردم تحمیل شود. بنده این را بار‌ها در تریبون‌های مختلف اعم از نماز جمعه و غیر از آن گفته‌ام. با این حال، آسیبی که امروز در کشور وجود دارد، موضوع بی‌حجابی است و بی‌حجابی به‌عنوان یک چالش سیاسی و اجتماعی با اصل موضوع حجاب تفاوت دارد، زیرا امروزه کاربری آن تغییر کرده و دشمن امیدوار شده از آن استفاده کند تا به سلطه سیاسی دست یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بی‌حجابی مصداق عینی جرم سیاسی است، خاطرنشان کرد: اگر سفره دین از زیر پای جوان ما کشیده شد، دیگر این جوان در مقابل استکبار ایستادگی نمی‌کند. مسئله بی‎حجابی از یک آسیب فرهنگی به یک آسیب سیاسی و اجتماعی تبدیل شده و دشمن را امیدوار کرده تا در مقام ابزاری برای سلطه سیاسی از آن استفاده کند. به همین دلیل هم بی‌حجابی در کلام رهبر معظم انقلاب، جرم سیاسی تلقی شد. حالا در این شرایط، شما می‌فرمایید ما بیاییم تمنیات قلبی این‎گونه افراد را بر نظر اکثریت مردم ترجیح دهیم و کشور را به سلطه غرب بسپاریم تا او فقط از کشور نرود؟

از دخالت در انتصابات تا جلوگیری از برگزاری کنسرت

آیت‎الله علم‌الهدی ضمن خطاب قرار دادن دانشجوی جوانی که از نقش ایشان در انتصابات سؤال کرده بود، گفت: امام‌جمعه یک مقام رسمی نیست، فقط ماهیت مشاوره و ارشاد دارد و مدیران در هر تصمیم‌گیری می‌توانند استقلال کامل داشته باشند. از این نظر، امام‌جمعه نه صاحب مسئولیت بلکه صاحب رسالت است و در بُعد اول مسئولیت دارد عبادت جمعی خدا را اقامه کند و در بُعد دوم نیز فقط برای کسب رضای خدا و تبیین دین او با مردم حرف بزند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: خیلی چیز‌ها درباره بنده می‌گویند و هر کس در این شهر، هر چه را دلش خواست به ما نسبت می‌دهد. برادران و عزیزان من، بنده اینجا برای چندمین بار به‌صراحت می‌گویم که در انتصابات هیچ نقشی ندارم. یک جنبه دیگر هم موضوع کنسرت است. ۱۸ سال است در این شهر، کنسرت برگزار نشده و برخی دوست دارند بگویند علم‌الهدی قدرتی دارد که ۱۸ سال از برگزاری کنسرت در مشهد جلوگیری کرده است. من چه امکاناتی دارم؟ شهر مسئول دارد. مسئولان جلسه می‌گذارند، تصمیم می‌گیرند که برگزاری کنسرت، فضای فرهنگی و روح معنوی شهر امام رضا (ع) را دچار خدشه می‌کند.

ازدواج، نقطه انسان‌زیستی و استقلال افراد

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به پرسش نماینده یکی از تشکل‌ها در خصوص ضرورت حمایت از ازدواج دانشجویی تصریح کرد: عزیزان من، چیزی که من به شما توصیه می‌کنم، امر ازدواج است. منظورم همین رسالتی است که نهاد رهبری در دانشگاه‌ها دنبال می‌کند تا ازدواج دانشجویی را اقامه، تثبیت و ساختارمند کند. ازدواج، نقطه آغاز انسان‎زیستی و استقلال هر عنصر هدفمند و فرهیخته در جامعه است و صرف پایبندی به فرهنگ ساده‎زیستی، اعتماد به خدا و شروع زندگی متأهلی، انسان را در کسب مراتب دنیوی و اخروی به پیش خواهد برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->